عینکهای مجهز به بیوسنسور روشی موفق برای اندازه گیری قند خون

22 نوامبر 2019 - یک عینک پیشگام مجهز به بیوسنسور می تواند جایگزین روش اندازه گیری قند خون با گلوکومتر برای مبتلایان به دیابت شود. این عینک دارای حسگر کوچکی است که بر روی پدهای بینی عینک جاسازی شده اند که در مجاورت مجرای اشکی چشم قرار می گیرند. این سنسور می تواند غلظت گلوکز موجود در اشک را اندازه گیری کند. از آنجایی که غلظت گلوکز اشک به تناسب با غلظت گلوکز خون، نوسان می کند، اندازه گیری غلظت گلوکز در اشک، تقریب قابل اطمینانی از غلظت گلوکز خون فراهم می کند.

این عینک توسط تیمی از موسسه ی سائو کارلوس در دانشگاه سائوپائولو و گروه نانو مهندسی دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو تولید شده است. محقق برجسته ی این تحقیق، Laís Canniatti Brazaca، پزشك و محقق مؤسسه ی سائو كارلوس ، گفت: غلظت متابولیتهای مختلف در اشک، همزمان منعكس كننده ی غلظت آنها در جریان خون است، بهمین دلیل متابولیتهای موجود در اشک، به مدیوم جذابی برای نظارت غیر تهاجمی پارامترهای فیزیولوژیكی تبدیل شده اند.

وی گفت: این دستگاه همچنین می تواند میزان ویتامین ها و الکل را در خون اندازه گیری کند و این کار با تغییر ساده ی الکترود موجود در پد بینی در این عینک قابل انجام است.

دستگاه در تماس با اشک کاربر کار می کند، اشک در مجاورت آنزیم گلوکز اکسیداز موجود در سنسور قرار می گیرد و غلظت گلوکز موجود در اشک را سنجش می کند.

این تیم خاطر نشان کرد که برای کارکردن سنسور باید اشک تولید شود. این امر با قرار گرفتن چشم در معرض موادی که باعث تحریک غدد لاکریمال یا اشکی می شوند، ممکن می گردد.

اگرچه این مفهوم با مفاهیم قبلی اندازه گیری قند خون مطمئناً متفاوت است، اما این سؤال وجود دارد که این عینک در مقایسه با گلوکومترها و یا مانیتورهای مداوم قند خون که بی نیاز از تحریک دستی غدد اشکی هستند، چه مزایایی دارد؟

محققان همچنان در حال کار بر روی این عینک هستند، و ممکن است نیاز باشد که اثبات کنند این سنسور هیچگونه آسیبی به چشم وارد نمی کند. آنها هنوز تاریخی را برای عرضه ی این عینک بصورت تجاری اعلام نکرده اند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/Nov/biosensor-glasses-successful-at-testing-blood-glucose-levels.html